Matchmotorn

Grundläggande kunskap om matchmotorn verkar vara en av de mest uppskattade sakerna att läsa om i framförallt frågeforumet när det väl kommer upp och det verkar även finnas mycket frågor kring det.

Tyvärr är jag egentligen inte rätt person att skriva om matchmotorn då detta är en av de sakerna jag verkligen inte är insatt i men vi gör ett inledande försök och så räknar jag med att mer insatta läsare bistår med rättningar och tillägg.

Observera att guiden inte hanterar hur matchmotorn använder förmågor i detalj utan mer om hur en match i allmänhet spelas.

Öppna chanser
Varje match finns 5 chanser som lagen kan slåss om.

  1. En lottning sker baserat på mittfältsbetygen (bollinnehavet)
  2. Det lag som vinner lottningen får ett anfall

Exklusiva chanser
Varje match får lagen 5 chanser var som är exklusiva för det egna laget.

    1. En lottning sker baserat på mittfältsbetygen (bollinnehavet)
    2. Vinner laget lottningen som chansen var exklusiv för får de ett anfall
    3. Vinner laget lottningen som chansen inte var exklusiv för händer ingenting

    Anfall
    När ett lag får ett anfall händer följande

    1. Plats lottas (ungefär 35% chans för mittanfall, 25% för vardera kant, 15% fast situation)
    2. Mittanfall: Lottning, chansen att vinna baseras på mittanfall mot mittförsvar
    3. Högeranfall: Lottning, chansen att vinna baseras på högeranfall mot vänsterförsvar
    4. Vänsteranfall: Lottning, chansen att vinna baseras på vänsteranfall mot högerförsvar
    5. Vinner anfallaren lottning blir det mål
    6. Vinner försvararen lottning händer ingenting
    7. Fasta situationer delas in i tre kategorier: Direkta firsparkas, indirekta frisparkar och straffar
    8. För Direkta frisparkar och Straffar spelar huvudsakligen skyttens nivå i Fasta situationer och målvaktens nivå i Målvakt och Fasta situationer in. Återigen lottning, vinner skytten blir det mål.
    9. För Indirekta frisparkar (~1/3 av alla fasta situationer) spelar spelar flera saker in. I korthet ställs lagens "indirekta fasta situationer" -lagdelsbetyg mot varandra. Se Hattricks manual för mer information om vad som inverkar på detta betyg.

    Speciella händelser
    Utöver vanliga chanser finns det en rad speciella händelser (SE) som kan ske. En lista över dessa finner du på Hattrick Wiki.

    • Ett SE kan inträffa när som helst men för varje som sker minskas chansen för ett nytt
    • SE inverkar ingenting på den vanliga chansfördelningen
    • Högre bollinnehav = högre chans till SE (positivt som negativt)
    • Varje SE (inklusive specifikt utfall) kan bara ske en gång per match. Alltså, efter ett direktmål på Snabb-SE kan du inte få ett direktmål på Snabb-SE igen däremot kan du få ett framspelsmål, en direktmiss eller framspelmiss med Snabb-SE efter detta.


    Taktiker
    Taktiker ändrar lite i hur matchmotorn beter sig. Kontringar t.ex. gör att om det kontrande laget, fom försvarare, vinner lottningen mellan anfall och försvar så har de en chans att konvertera det till ett eget anfall (samma regler som för anfall beskrivna ovan) istället för att ingenting händer. På samma vis har ett lag som spelar APK en viss chans att omvandla ett anfall i mitten till en chans på någon av kanterna istället.

    Lottning
    Eftersom allt sker genom lottning kan man inte exakt förutspå utfallet på en match. T.ex. kan ett lag som spelar AIM ändå bara får 1 av säg 9 anfall placerade i mitten för att de har otur med lottningar för att sen få rent av 8 av 9 i matchen efter utan att spela AIM. På samma vis kan ett lag med hyfsat anfall göra mål på ett lag med himmelskt försvar eller så kan laget med bara 30% bollinnehav sno åt sig alla de öppna chanserna. Det enda du som manager kan göra åt detta är att försöka ge ditt lag så god chans som möjligt att vinna samt gråta en skvätt när matchmotorn bestämmer sig för att vara din ovän.

    Några slutsatser

    • Ett mittfältsstarkt lag har mer nytta av att satsa på offensiva SE (t.ex. Snabb forward)
    • Ett mittfältssvagt lag har mer nytta av att skydda sig mot SE (t.ex. Snabb försvarare)
    • Mittfält är ett viktigt försvar eftersom med få chanser (och SE) blir det svårt att göra mål
    • Ett starkt anfall men svagt mittfält är en mycket dålig kombination (undantaget vid kontringar)
    • Ska du satsa på betongförsvar behöver du också skydd mot Fasta situationer och SE
    • Kan du anfalla på antingen en kant eller mitten (med samma chans till mål) är mitten ett bättre val
    • Kan du anfalla på båda kanterna eller i mitten (med samma chans till mål) är kanterna ett bättre val
    • Underskatta inte nyttan av en specialist på Fasta situationer!
    • En konstig förlust betyder inte nödvändigtvis att du gjort något fel, utan kan bara vara otur


    Viktiga källor
    Hattrick Infocentre
    Hattrick Wiki

    No comments:

    Post a Comment